dagsrytme når man jobber hjemmefra
Alt det andre

Dagsrytme når man jobber hjemmefra

Det er nå … la meg se… 15 år siden jeg hadde en ordinær jobb med sjef, arbeidsplass og faste arbeidstider. I denne tiden har jeg studert, vært hjemme med barn, skrevet masteroppgave, jobbet hjemmefra for andre, og jobbet litt for meg selv med både freelancing, egen nettbutikk og bloggprosjekter. Mye av tiden har jeg også vært skikkelig syk, bare så jeg også har nevnt det. Men uansett grunn har jeg altså vært overlatt til meg selv og min egen selvorganiseringsevne i 15 år nå.

du må skape din egen metode

Det er mange som har sagt “jeg skjønner ikke hvordan du klarer det” når jeg forteller dem hvordan jeg jobber. Det kan være vanskelig å ha tilstrekkelig med selvdisiplin når tiden ikke styres av noen andre enn deg selv. Når du jobber hjemmefra, er du din egen sjef. Det er du som setter betingelsene. Det er du som styrer din egen tidsbruk. Det betyr at du tar ansvar på et helt nytt nivå, ved å lede deg selv.

Og jeg har lekt meg frem til forskjellige metoder for å få det til å funke best mulig. Det er viktig med en god metode for optimal utnyttelse av tid og arbeidskapasitet, men man bør absolutt ikke glemme kroppens behov heller. Helse er en viktig ting å bygge inn i ukeplanen.

HVORDAN SER PLANEN UT?

Ja, for du må ha en plan.

Og for å ha en plan, må du ha et mål og en retning. For meg er det overordnede målet helse på alle måter. Har jeg ikke helse, har jeg jo ikke så veldig mye annet heller. Sekundært, men en veldig close nummer to, er vedlikehold av kompetanse. Lar jeg den fare for å se på Netflix-serier hele dagen, er mange år med utdannelse bortkastet. Kompetanse er nemlig ferskvare. Og nummer tre på pri-lista mi er å sikre meg en inntekt, helst basert på en god grunnmur av både helse og kompetanse.

Jeg har min egen pålagte aktivitetsplan på Nav. Men det er ikke nok. Alt dette her bryter jeg derfor ned i min egen ukeplan, sånn at jeg vet at jeg jobber litt for å nå alle målene mine i løpet av uka. Hver dag har sin faste plan, som jeg har skrevet inn i Google Calendar, og uka har dermed en rytme som går på repeat. Google Calendar er fin sånn – du kan sette aktiviteter som gjentagende. Da slipper du å gjøre alt sammen igjen neste uke.

Jeg skal ikke lyve. Jeg følger ikke tidsskjemaet mitt til punkt og prikke hele tiden, rett og slett fordi kroppen min og livet mitt ikke er et maskinelt system hvor alt kan eller skal gå på skinner. Planen må av og til tweakes litt også. Vi nærmer oss slutten på første kvartal, og derfor er det uansett på plass med en gjennomgang og en evaluering. Funker det ikke, så må det fikses. En dagsrytme når man jobber hjemmefra kan jo endres og utvikles, bare fordi du selv mener den bør det.

HELSE ER ALLTID FØRSTE PRI

Det første som går inn i planen min, er helsebehov. Jeg vet, og all forskning tilsier, at minst 30 minutter fysisk aktivitet om dagen er bra. Derfor har jeg satt opp “gå tur” hver eneste dag ved lunchtider. Da spiser jeg, og går en liten tur for å få frisk luft og bevegelse i kroppen. Dessuten gir det meg sollys, som er superviktig for å balansere stressnivået.

Jeg vet også veldig godt at min rygg og mine skuldre ikke klarer altfor mange timer i strekk foran en PC eller med nesa ned i en bok (et hode er tungt for en hypermobil nakke!), så i tillegg til at lunchturen er på plass, må også yoga inn som forebyggende aktivitet. Og det passer godt om morgenen, sånn at jeg ikke begynner å jobbe med en rygg som fortsatt er stiv.

I tillegg til å gjøre yoga hjemme, er det også både sunt og nyttig å instrueres av andre innimellom. Sånn lærer man nye ting, man blir rettet på av noen som ser kroppen din utenfra, og man har dessuten svært godt av å komme seg ut av døra og møte mennesker innimellom. Jeg har funnet mine favorittimer på yogastudioet, og appen jeg booker timer i, sender avtalen direkte inn i Google Calendar. Genialt!

MANDAG ER SJEFSDAG!

For at alle mine mål skal nås, må jeg få meg et overblikk over alt sammen. Det er mandagsjobben. Tida mellom morgenyoga og lunchtur er da satt av til meditasjon og planlegging. Meditasjon lar meg gå inn i uka med ro og mening, og det er da jeg finner ut hva jeg skal fokusere på de neste dagene. Detaljene for kommende uke fylles deretter inn i planleggeren min, avtaler skrives inn, sted og klokkeslett dobbelsjekkes – alle sånne ting kommer på plass da.

Etter gåturen på mandag er det alle de praktiske tingene som skal på plass. Regninger betales eller legges til forfall, budsjettet sjekkes, eventuelle møter forberedes, og jeg skaffer meg oversikt over eventuelle stillinger jeg skal søke på. Er det “småsøknader”, sender jeg dem med en gang. Er det større prosjektbeskrivelser til stipendiatsøknader, bakes de inn i økostudiene.

KOMPETANSEVEDLIKEHOLD MÅ PÅ PLASS

Etter at mandagen er over, er alt dermed klart for en smooth sailing resten av uka. Når jeg har satt inn gåturer i planen, har jeg to arbeidsøkter i løpet av en dag. Resten av uka går flesteparten av dem til økostudier. Husker du at kompetansevedlikehold var pri #2? Jepp. Dette er da jeg leser, studerer, hører på relevante podcasts, ser relevante dokumentarer, og så videre. Igjen; en god dagsrytme når man jobber hjemmefra er spesialdesignet for den retningen akkurat du synes er mest hensiktsmessig for å nå dine egne mål.

Siden mitt kompetansefelt er kulturstudier, og jeg har lagt mitt fokus i så måte på alle ting som er øko, har jeg ganske mye frihet til hva jeg med god samvittighet kan fokusere på. Mandagsplanleggingen gir meg vanligvis også en god feeling med formen resten av uka. Er det en bedriten uke med lite energi, velger jeg lettfordøyelig stoff. Er hjernen i form, gir jeg meg i kast med tyngre fagstoff. En dagsrytme når man jobber hjemmefra tar også høyde for at du får bruke akkurat den kapasiteten du har, når du har den.

Men jeg er uansett nesten alltid i gang med et eller annet. Jeg er alltid på vei fremover, om det så er med museskritt, forsiktig restorativ yoga og barnelydbok på øret. Og ukeplanen sikrer at det forblir sånn.

JAKTEN PÅ EKSTRAINNTEKTEN

Min pri #3 er som sagt inntekt. Dette er den vriene biten. Etter at jeg har tatt meg av det praktiske (deriblant jobbsøknader) på mandag, og brukt resten av uka på økostudier av ymse slag, er det jo ikke mer jeg kan gjør med den saken…? Hm. Jo, det er jo kanskje det. Det har hendt jeg har fått noen kroner for å ta på meg bloggoppdrag, og jeg har også doTERRA som en mulighet som alltid ligger der. Dette er inntekt jeg har lyst til å ha med meg, hvis jeg kan, fordi det er dumt å la være. Derfor setter jeg av fredagens siste arbeidsøkt til å idémyldre, drømme, se etter mulighetene og pleie de små frøene av muligheter jeg har. Og vokser de? Vel, da får de større plass i ukeplanen ved neste evaluering. For igjen: en dagsrytme når man jobber hjemmefra kan endres ved behov.

Sist men ikke minst, så er helga og ettermiddagene satt av til denne bloggen. Jeg har allerede en liste med innlegg jeg har lyst til å skrive, og jeg planlegger en del av innholdet lang tid i forveien. Rent ukeplanmessig kommer jeg til å gjøre noen endringer, tror jeg. Etterhvert har jeg nemlig tenkt å bruke bloggen mer i forbindelse med økostudiene mine, sånn at alt smelter mer sammen til en helhet. Det hender jeg leser ting som engasjerer meg overmåte, og de tingene vil jeg skrive om mens det er ferskt i minne fremfor å vente til helga når planen sier jeg får lov.

Blogging kan jo faktisk også være en form for kompetansevedlikehold, om det gjøres bevisst. Jeg har ikke lenger noen foreleser som krever innlevering av oppgaver, men skriving har alltid vært en utmerket måte for meg å bearbeide stoffet på.

oG SÅ TIL SIST: ALT DET ANDRE

Ellers er også husarbeid og matlaging planlagt inn. Ukens husarbeid gjør jeg på mandags ettermiddag/kveld, for å sikre enda mer smooth sailing gjennom uka. Jeg gjør alle ukens ærender på torsdag, sånn at all mat er i hus på lørdag når jeg måltidsprepper neste ukes mat. Det frigjør tid og energi, og sørger også for at jeg har minimalt med distraksjoner når jeg sitter på hjemmekontoret mitt.

Og sånn går no dagan!

Har du organisert deg selv i hjemmejobb før? Hva er din dagsrytme når du jobber hjemmefra? Har du noen hacks?

Skriv gjerne ditt eget innlegg om dette, og link til meg meg om du lot deg inspirere!

PS! Følg meg gjerne på Instagram og Facebook, så blir jeg lykkelig!
Trenger økonomien din en detox? Meld deg på nyhetsbrevet mitt, så får du inspo! 🙂
 

6 kommentarer

  • Frubever // Linn

    Jeg hadde ofte hjemmekontor tidligere, men de siste 6 årene (!) har jeg vært fulltidsmamma.
    Jeg savner det, samtidig som jeg ikke savner det. Det vitkigste for meg med hjemmekontor er å være strukturert. Og der er jeg egentlig ganske god.

    God mandag til deg!

  • Lappeteppet/ Anja

    Planlegger uka på lørdager. Sender inn matbestilling.
    Jeg får mat levert på søndager og prepper samme dag.
    Vasker leilighet skikkelig annenhver mandag, når jeg ikke har barn.
    Med barn vasker jeg en maskin hver dag. Uten cirka hver 3.dag.
    Jobber ved bord og ikke i sofa. Det gjør noe med holdningen.

    • Skogfrue

      Jeg lurer også på om jeg skal ta en skikkelig vask annenhver mandag… Som i “ikke i dag”, for mamma holder på å male rommet til jentungen, og det er litt kaos her, hehe. Men ja. Det er superviktig å ha et bord. Jeg har mitt eget ikea-hjemmekontor i stua med en god kontorstol, og det funker godt. Men det hender jeg må ta med laptoppen og legge meg på sofaen og jobbe der likevel, for det er ikke alltid den ryggen har lyst til like mye som hjernen min har.

  • Monica BJ

    Altså, hallo, hva slags supermenneske er du? Jeg er imponert, særlig fordi du planlegger din egen tid g gjør alt hjemmefra.
    Jeg er dessverre ikke like selvdisiplinert, men har noen ting som gjøres fast. Feks når husarbeid gjøres, både det daglig, ukentlige og månedlige. Og ukeshandling, siden mat er den O`store lidenskapen.
    Men det er klart, når jeg ikke har mammaperm er jeg mye mer strukturert mtp skole og deltidsjobb ved siden av.

    • Skogfrue

      Supermenneske, faktisk! 😀 Haha, nei, det er jo egentlig motsatt. Alt koster så mye mindre energi når det er tima og tilrettelagt, og energi er i store perioder mangelvare for meg. Og så er det så greit å ha en kalender med plotta inn hva som bør skje når, for om man faller ut… så kan man egentlig bare se på dagen og klokka og vite hva man egentlig hadde tenkt man skulle holde på med akkurat da. “Tirsdag? Klokka er halv to? Åja, da skal jeg lese noe som er relevant.” – og vips så er man on track igjen, istedenfor å bare vime rundt og tro man må ta igjen alt.

      Man har lov å være litt ustrukturert av å ha mammaperm, altså! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.