cumulonimbus cloud above sea
Økonomi

Hvordan du kan støtte små bedrifter nå

Først fikk vi koronakrisen, og nå har vi både strøm- og matforsyningskrise. Elendigheten ser ikke ut til å ta noen ende, og det blir stadig vanskeligere for bedriftene å overleve. Man forventer at mange vil gå konkurs nå, fordi strømprisen alene vil spise opp store deler av det som ellers ville vært overskudd. Andre vil slite med at folks generelle kjøpekraft går ned, slik at kundene blir vanskelige å finne fremover.

Samtidig sliter også markedsføringskanalene (les: sosiale medier) med både dårlige resultater på børsen og misfornøyde brukere. Organisk reach (altså antall følgere som ser det du poster uten at du betaler for annonsering) er kritisk lavt. Så lavt at det nesten ikke er noe poeng lenger.

Det har vært en gradvis forverring, og den har holdt på en stund. Bare sånn for å illustrere:

Jeg tror ikke det har sett så mørkt ut på lenge. Sånn type rett før andre verdenskrig-mørkt.

Likevel er det ting som kan gjøres.

Og det meste handler om forbrukermakten.

Her er 5 ting du kan gjøre for å være en god støttespiller:

#1. Fortsett å handle / møte opp

Det viktigste du kan gjøre, er å fortsette å være der. Om din egen økonomi er hardt presset, så er det i mange tilfeller bedre at du ber om en rabattkode eller alternative måter å bidra på, enn at du forsvinner helt. En tom butikk ser ikke bra ut. Jeg har opprettet dette tilbudet på yogastudioet mitt.

#2. Vær bevisst på hvordan du gjør julehandelen i år

I år er det kanskje viktigere enn noen gang at vi velger de mest utsatte bedriftene når vi handler gaver, og da handler det gjerne om de du har i nærområdet ditt – de som kanskje ikke har all verdens omsetning å ta av når strøm- og fraktpriser skyter i været. Ta en runde og se hva som finnes!

#3. Prioriter godt i din egen økonomi

Dette er et utmerket tidspunkt for økonomisk minimalisme. Ikke bare får du ryddet opp i din egen privatøkonomi, men du får også et mer bevisst forhold til hva du faktisk bruker penger på. Og dermed får du også muligheten til å prioritere hvem du helst vil støtte med medlemskap, julehandel og så videre.

#4. Vær en ryktespreder

Markedsføring blir som tidligere nevnt stadig vanskeligere, men det er ingenting som slår en god ryktespreder uansett. Så snakk høyt og ofte om de du er fornøyd med, og spre ordet som best du kan! Det er gull verdt for enhver bedrift.

#5. Engasjer deg

Om du er på sosiale medier, hjelper det stort om du engasjerer deg i innholdet ved å kommentere, like, svare på spørsmål og så videre. Det forteller nemlig Facebook/Instagram at den du følger er interessant og har viktig innhold, og viser det til enda flere. Men det kan godt hende du først må søke opp den bedriften det gjelder selv – det er ikke sikkert at algoritmene viser deg det av seg selv, selv om du følger dem.

Jeg tror som sagt vi har en vanskelig tid foran oss, men samtidig har jeg håp om at vi skal komme bedre ut av det på den andre siden. Frem til da… får vi bare gjøre så godt vi kan og prøve å styre det i riktig retning. 😊

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hei! 😊 Vil du ha med deg noen tips om hvordan du kan spare penger på å leve mer naturlig? Få med deg denne gratis guiden! 🍃