Jeg sier herved opp jobben som gratis AI-trener
Det er ikke forsvarlig lenger å skrive for åpent nett, kjære leser. Kunstig intelligens har kommet, og med det får vi også et helt sett med nye utfordringer.
For det første er det sånn nå at alt som publiseres gratis, regnes som treningsdata for den kunstige intelligensen. Ikke bare innhenter den kunnskap og informasjon, men den lærer også å imitere vår kommunikasjon og grunnleggende psykologi.
Med dette åpnes også massive muligheter for misbruk. Ikke bare kan AI nå imitere deg direkte om du har postet data en stund (som jeg har), men det gjør også at vi blir lettere manipulert fordi AI’en vet akkurat hvilke knapper den skal trykke på hos oss.
For det andre er det store problemer med copyright. Jeg kan skrive verdens beste oppskrift eller komme med en briljant løsning på et problem, men hvis jeg publiserer det åpent, får jeg ingenting igjen for det. AI kommer bare til å skrape det og spy det ut direkte i en samtale i en app. Kanskje den er grei og legger ved en link til den opprinnelige teksten, men den er det ingen som gidder å klikke på all den tid spørsmålet allerede er besvart.
Du betaler kanskje for ChatGPT, men du betaler ikke for kunnskapen den gir deg. Den har den bare tatt. Det er litt som om noen bare vandrer inn på kjøkkenet ditt, plukker med seg maten du har lagd, og så selger den på gaten utenfor.
Googler du noe, spyr Gemini ut svaret ferdig fordøyd for deg på toppen av alle søkeresultatene. Sånn at du slipper å gå gjennom dem selv og faktisk besøke nettstedene.
Så, kjære leser.
Dette satt veldig langt inne, for jeg setter stor pris på åpen tilgang til informasjon, kunnskap, inspirasjon og alt det vakre internet består av.
Men nå kan jeg ikke være med på det lenger.
Mange av mine lengre tekster på denne bloggen legges nå bak en symbolsk betalingsmur. Da kan nemlig ikke AI-gigantene si at de er gratis og dermed tilgjengelige for AI-trening lenger, og bottene stenges også ute fra å lese dem.
Jeg lar de små hverdagsinnleggene ligge åpne, for det stoffet deler jeg likevel på Instagram og Snapchat, men det som krever litt hjernekapasitet og kunnskap, blir nå premium innhold.
AI-gigantene har kanskje tatt det de har tatt allerede, men i fremtiden forblir nye tekster utilgjengelige for dem. Og jeg beholder eierskap til mine egne ord og tanker, og til syvende og sist, min egen sjel.
Jeg setter prisen veldig lavt – det blir 29 kroner i måneden eller 249 kroner i året. Prisen er bevisst lav nok til at de aller fleste vil ha råd til det, om de ønsker litt slow content i en stadig mer kaotisk onlinehverdag.
Og du sier selvfølgelig opp når du vil. Ingenting er bindende, og du har også full kontroll.
Så, kjære leser, med dette går vi over i en ny fase av denne bloggen.
Jeg sier herved opp jobben som gratis AI-trener, og håper du vil være med videre.
I så fall: Tusen takk for støtten! 🥰
Du kan abonnere på Skogfrue.no her.
✦ Få månedlig-ish nyhetsbrev
✦ Følg meg på Instagram
✦ Legg til i Feedly / RSS
PPS! Deler du om velvære på sosiale medier? Nå kan du få betalt for å invitere kvinner inn i en magisk portal bare for dem. 🌸


