Derfor må du prioritere helse – og hvordan

Egentlig tror jeg du vet det allerede. Dette er bare en bloggpost for å minne deg på det igjen, sånn at du kan bli enda litt mer bevisst på hvilke valg du gjør hver eneste dag. Ofte er det også sånn at vi bortprioriterer oss selv for å få et eller annet unnagjort, eller fordi venner og familie krever mer av oss i perioder. Og sånn er livet, kanskje spesielt når man har barn. Men faren ligger i at det fort kan bli en permanent tilstand, hvor du alltid setter din egen helse sist på lista.

Så stopp. Tenk. Kjenn etter.

Faktum er at din helse er absolutt grunnleggende for alt annet i livet ditt. Ingen ferier i verden vil gi deg stort glede om jernnivået ditt er farlig lavt – da har du mer enn nok med å holde deg på beina uten å føle at du vil besvime hvert øyeblikk. Inntekt? Blir du kronisk syk og havner på AAP hos Nav, mister du 34% av inntekten du hadde da du var frisk, noe som vil gi deg økonomisk stress i tillegg. Og dersom kroppen din er stiv og støl og gjør vondt i hver millimeter, er det lite sannsynlig at du vil ta med ungene i for eksempel svømmehallen. Da går du glipp av viktig kvalitetstid sammen med dem.

Alt påvirkes av din helse. Og om du først har begynt å nedprioritere den, havner du fort i en dårlig spiral som det kan være vanskelig å komme ut av igjen. Inntektstap vil antagelig føre til at du tar dårligere helsevalg for deg selv, fordi du må snu på hver krone og ikke lenger har muligheten til å tenke langsiktig om de reelle behovene. Er grandiosaen på tilbud til 25 kroner, trumfer det fort den sunne kraftgryta du ellers kunne tenkt deg å lage.

Sykdom skjer, av og til helt uten vår påvirkning og ønske. Man kan være den sunneste personen i verden og likevel bli slått ut av både influensa og mer alvorlige ting. Det er ikke alt vi rår over, og det er ikke alt vi kan unngå.

Men samtidig må vi også ta innover oss at ingen diagnoser i verden blir bedre av å leve på junkfood, være våken hele natta og bare bevege seg mellom TV og do noen ganger om dagen. Kroppen har behov for næringsstoffer, bevegelse, hvile og velvære i en god balanse. De valgene du gjør hver dag, er til slutt det som vil forme både kroppen din og helsen din, og dermed det som også gir form til store deler av livet ditt. Det er for viktig til å bli nedprioritert.

Derfor vil jeg at du setter deg ned i dag med penn og papir. Skriv ned alt du gjør hver dag for å styrke helse og velvære. Selv små ting teller! Deretter kan du skrive ned det du skulle ønske du gjorde mer av, og til sist lage stikkord for hvordan du kan gjøre mer av det. Til sist skriver du det inn i planen din – om du ikke har en planlegger, kan du lett finne frem Google Kalender og skrive det inn der, enten i form av tasks/oppgaver eller i form av mer konkrete avtaler med deg selv.

Vil du spise bedre, men sliter med pengene? Hva med å se på Kiwis TRUMF pluss-program, som gir deg 15% på frisk frukt og grønt? Dette er bonuspenger du får spart opp på en trumf-konto, som du kan overføre til deg selv når du trenger dem. Helse ble akkurat 15% billigere, og det kommer alltid godt med.

Vil du trene eller bevege deg mer? Kan du legge inn en gåtur i planen din hver eneste dag, sånn at du får beveget deg minst 30 minutter selv om du ikke rekker en «ordentlig» treningsøkt? Det vil gjøre underverker for friskhetsfølelsen din, og 30 minutter om dagen er det de fleste anbefalingene går i. Ekstra bonus om du kan gå tur i skogen – det gir en god effekt på ting som blodtrykk og mentalt velvære.

Trenger du å booste vitaminnivået ditt? Stikk innom legen og ta en blodprøve, så vet du hva du trenger å gjøre. Om du allerede vet at kostholdet ditt har vært dårlig eller mangelfullt en stund, kan du spare legebesøkpengene og kjøpe deg et godt kosttilskudd med en gang. Helsekost og apotek har kosttilskudd du kan ta, og om du faktisk trenger dem, så er det absolutt verdt å prioritere.

Hva med velvære? Kan du gi deg selv en yogakveld på stuegulvet en eller to dager i uka for å stresse ned og slappe av? Gjør det! Det er mye fint og gratis på YouTube når det kommer til yogaprogrammer, så du trenger ikke investere i månedskort og bindingstid for å kunne få en god effekt – selv om det ofte gir en ekstra boost å kunne dra et sted og praktisere med noen andre, og en instruktør kan hjelpe deg med å tilrettelegge til akkurat ditt behov.

De fleste vanlige hjem er fulle av giftstoffer, og mye av det kan vi ikke unngå – det ligger i møbler, tepper, maling og stort sett alt som er fabrikkprodusert. Men en del av det kan vi faktisk velge bort uten så stor innsats. Kan du bytte ut bare én sprayflaske med et mer helse- og miljøvennlig alternativ? Tøm flasken, skyll den godt, og tilsett vann, en teskje bakepulver og litt eterisk olje (lavendel eller sitron er kjempegodt!), og så har du i det minste fjernet et produkt som produsenten råder deg til å ikke puste inn. Og det tok deg i underkant av 5 minutter.

Sist, men slett ikke minst: Søvn. Det er under søvn at kroppen reparerer seg selv best, og det kan ikke sies sterkt nok hvor viktig det er å få nok av den. Kan du gjøre noe for å sove bedre? Rydde soverommet, lufte godt, ha mørkere gardiner, passe på å legge deg klokka 22 og ikke etter midnatt? Ta grep, og beskytt søvnen din med alle midler. Kroppen din og energinivået ditt kommer til å takke deg etter få netter med nok kvalitetssøvn.

Om du vil, kan du også skrive dagbok. Her kan du skrive om hvordan du føler deg, hvilke tiltak du gjør og hvilken effekt du merker at det har på kropp og sjel. Dette kan du bruke som motivasjon og inspirasjon når du tar stadig et skritt nærmere både helse og livskvalitet.

Helsen din er kilden til (nesten) all livskvalitet, og det i seg selv er en grunn til å prioritere den over (nesten) alt annet. Hvordan skal du gjøre det?

PS! Følg meg gjerne på Instagram og Facebook, så blir jeg lykkelig!
Trenger økonomien din en detox? Meld deg på nyhetsbrevet mitt, så får du inspo! 🙂
 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.