eteriske oljer for søvn
Naturlig helse

Eteriske oljer for søvn

God søvn er helt grunnleggende for helsa. Den holder deg unna små og store ulykker, den gjør at du holder vekta lettere, gir motstandskraft mot sykdom, og sørger for at du fungerer optimalt både på jobb og hjemme. Om du ikke får sove godt, er det mange områder av livet ditt som lider. Faktisk er søvn en av de viktigste elementene i en sunn livsstil! I dag skal du få lese om doTERRAs beste eteriske oljer for søvn.

Men først: La oss se på døgnrytmen din!

OK. Se for deg en snor i en genserhals. Drar du i den ene enden, blir den andre kortere, og motsatt. Det er litt sånn kroppen din fungerer også. I døgnrytmen har du nemlig to hormoner som representerer hver sin snorende. Det første er kortisol (tenk at det hører til sola). Hver morgen får du en liten spike av dette hormonet, sånn at du skal våkne og komme i gang med dagen din.

På motsatt side har du melatonin ( som da hører månen til). Når mørket kommer, begynner kroppen din å produsere melatonin mens kortisolnivået går tilsvarende ned. Det er dette som gjør deg søvnig og som legger til rette for et god natts søvn. Og hele døgnrytmen din avhenger av at disse to går på trinse som de skal. Et for høyt kortisolnivå om kvelden gjør det vanskelig å sove, der et for høyt nivå av melatonin om morgenen gjør det tilsvarende vanskelig å våkne.

En god natts søvn begynner derfor egentlig allerede om dagen. Du har sikkert merket at det kan være vanskelig å sovne om du har ligget mye på sofaen i et mørkt rom lenge før du legger deg.

Les også: Den naturlige løsningen på sommerens søvnproblemer

God søvn handler ofte om å skape gode søvnritualer

En måte å få denne rytmen i balanse på, er å skape gode rutiner for deg selv. Det absolutt viktigste er å passe på hvordan du forholder deg til lyset gjennom dagen. Ideelt bør du ut i sola så fort du står opp, og holde deg unna alt av skjermlys og andre kunstige lyskilder fra og med en times tid før du legger deg. Da lar du melatoninen få komme frem av seg når den skal. Og ja, det er nok å sjekke Facebook før du legger deg. Lys er lys, tenker hjernen, og setter i gang.

En annen metode er å la hjernen forbinde en viss duft med nettopp søvn. Du vet hvordan du kommer i julestemning bare du kjenner lukta av gran og ribbe? Nettopp! Om du bruker eteriske oljer for søvn hver eneste kveld i en periode, vil hjernen din lære å forbinde akkurat den duften med leggetid. Da blir det mye lettere å falle til ro.

Les også: Lavendel og Sagaen om Isfolket

eteriske oljer for søvn

Hva er de beste eteriske oljer for søvn?

Det aller viktigste er at du finner en som lukter godt for deg. Eteriske oljer kan jo være så søvndyssende de bare vil, men om du faktisk ikke liker lukta, blir du jo bare liggende å irritere deg over dem likevel. Det du må spørre deg selv om da, er om du liker oljene lette og friske, om du liker de litt tyngre variantene, eller om du vil ha noe midt mellom

Liker du de eteriske oljene dine lette, kan jeg anbefale litt lavendel blandet ut med villappelsin. Det den blandingen jeg har brukt selv i mange år. Lavendel kan kanskje være litt tung om du bruker mye av den, men blandet ut med litt sitrusolje blir den litt mer lett og gylden. Jeg vil også plassere romersk kamille her, med sin søte blomsterduft, og sitronmelisse er frisk og fin.

I mellomsjiktet finner du ren lavendel eller copaiba. Lavendel er kanskje den eteriske oljen som er mest kjent for å bringe god søvn, og copaiba sies å ha en beroligende effekt på hele nervesystemet takket være dens høye innhold av β-caryophyllene. Dette er en olje som utvinnes fra barken av et tre, så den har en umiskjennelig duft av sevje.

På den litt tyngre siden har vi sedertre (cedarwood). Også dette en treolje, men den er ganske mye tyngre enn copaiba er. Og så har vi selvsagt oljeblandingen Serenity, som er satt sammen av noen av de mest søvndyssende eteriske oljene i verden.

De fleste av disse oljene kan også kombineres etter smak og behag.

Hvordan bruke eteriske oljer for søvn?

Du kan bruke de fleste eteriske oljer på tre måter:

På huden:
Tilsett en dråpe eller to i badesaltet, i nattkremen din, eller påfør dem direkte på huden. Mange liker å smøre litt på pulspunktene bak ørene, på håndleddene, på halsen og på hjertet. Og noen kombinerer aromaterapi og refleksologi, og legger dem under stortåa for å sende dem inn i systemet via banene som går herfra. Bare pass på at du blander dem ut i en baseolje først om du tror de kan være litt for sterke for deg.

Aromatisk:
En diffuser på soverommet kan skape en fantastisk avslappende stemning, og er en favoritt hos mange. Min egen diffuser går hver natt! Dette er i bunn og grunn en slags luftfukter som sprer oljene ut i lufta, gjerne også med en lampefunksjon i tillegg. Eventuelt kan du dryppe en dråpe på puta di, og få den deilige duften inn på den måten!

Innvortes:
Den tredje måten du kan bruke eteriske oljer på, er å ta dem innvortes. Både lavendel, copaiba, sitronmelisse, sedertre romersk kamille og Serenity-blandingen er spiselige oljer. Du drypper bare et par-tre dråper i en tom kapsel, og svelger dem ned med vann en halvtimes tid før du legger deg. Du finner forøvrig både tomme kapsler og diffuser i Family Essentials Kit (se under).

(Men obs! Merk at jeg her bare snakker om eteriske oljer fra doTERRA – jeg kan ikke gå god for at noen av de andre merkene er rene nok til å innta.)

Et annet alternativ er å ta ferdige kapsler. doTERRA har laget et naturlig søvnmiddel ved navn Serenity Restful Complex Softgels, som er en blanding av lavendelolje og urteekstrakt fra sitronmelisse og pasjonsblomst. I tillegg er det tilsatt L-theanine (hentet ut fra teblader), som i kliniske undersøkelser har vist seg effektiv mot søvnproblemer. Jeg anbefaler selv disse, for her får du det beste av to verdener!

Hva med dagen derpå?

Du vet kanskje at med konvensjonell sovemedisin så risikerer du ofte å få en aldri så liten hangover dagen etterpå, og det er en av grunnene til at du bør unngå dem hvis du kan. Du husker at morgenen er viktig for å få en god balanse i søvnhormonene dine, sant? Jepp. Du vil ha søvnen ut av kroppen når sola står opp sånn at kortisolen kan stå opp med sola.

Ved å bruke eteriske oljer for søvn så slipper du dette problemet. Oljene og eventuelt planteekstraktene er ute av systemet ditt tidsnok til at du kan våkne frisk og opplagt igjen. Alt du vil merke, er at du har fått en god natts søvn.

Hvordan kan du skaffe deg eteriske oljer?

Jeg er glad du spurte, og jeg er her for å hjelpe! Du kan enten bestille en startpakke her, eller du kan bestille den direkte fra doTERRA. Det er ingen kjøpeplikt, og du bestemmer selv om du vil handle noe mer etter at du har lagt inn den første ordren.

Men om du liker det du får, kan du også sette opp en fast månedlig ordre med yndlingsproduktene dine. Du kan for eksempel få Serenity Complex tilsendt automatisk, og det er akkurat 60 softgels i en boks. Om du tar to hver kveld, holder det jo ganske nøyaktig en måned.

Sov godt! 💚


PS! Vil du ha oppdateringer og gode tips rett i innboksen?
Meld deg på bloggens nyhetsbrev her, og meld deg på nyhetsbrev om eteriske oljer her!

Ingrid Jeanette er utdannet førskolelærer, har en mastergrad i tverrfaglig kultur, og er sertifisert yogainstruktør. Hun underviser Yin Yoga, elsker å skrive, og er opptatt av å leve en naturlig livsstil. Ellers bruker hun dagene sammen med sin unge tenåringsdatter, og prøver å lære å spille tussefløyte.