Journalen

Huldrelivet i juni

1. juli 2018

En nydelig juni er over – det er helt utrolig, men det gode været har jo holdt seg mesteparten av sommeren så langt! Og i og med at det er månedskifte (det irriterer meg forresten litt at det heter måned når det er solstyrt), så er det på tide med en aldri så liten recap igjen også.

Juni fortsatte egentlig der mai slapp – jeg har hatt mye fokus på egenpleie også denne måneden. Sist gang sa jeg at jeg hadde lyst til å begynne å løpe litt igjen, og det har jeg faktisk såvidt begynt på. Litt. Endelig begynner problemene med føttene å slippe taket (det hjelper mye at jeg har funnet ut akkurat hvilken yogaøvelse de trenger), men sånn til gjengjeld så har vondtene flyttet seg opp til knærne og venstre hofte isteden. Eller nærmere bestemt den muskelen som visstnok heter Illacus, hvis du, som meg, liker å nerde litt.

Og selv om jeg har vært superflink og loggført alt jeg har spist og latt Fitbit+Myfitnesspal regne ut kaloristatus, så har jeg bare gått ned en skarve kg denne måneden. Selv om jeg har forbrent mye mer enn jeg har spist. Så mye for den teorien, altså. Men jeg ser av de andre tallene Fitbit gir meg, at jeg ikke var i nærheten av å forbrenne like mye som jeg gjorde i mai. Ikke fordi jeg har blitt så mye latere, men fordi formen faktisk er relativt mye bedre nå rent hjertehelsemessig, og fordi 6 kg ned også gjør bittelitt med hvor hardt kroppen må jobbe for å gå den samme oppoverbakken.

Så der er altså målet i juli, da. Jeg må forbrenne mer. Droppe å tenke kalorier inn vs ut, og fokusere på å forbrenne nok hver eneste dag. Og siden den vanlige turen ikke gjør stort for meg lenger sånn sett, så må jeg enten gå lengre turer (eller flere av dem i løpet av en dag), eller jogge litt av den for å få opp pulsen mer. Det er ikke noen vei utenom.

Og det er her jeg begynner å slite litt. Fordi nå begynner dette å ta tid. Ikke bare må jeg tilbringe enda mer tid på beina i høyere intensitet, men dette fordrer også at jeg bruker nok tid på yogamatta for å lindre og forebygge nye muskelprotester. Også betyr det at jeg må ofre lesetid ute på den nye, fine plattingen min. Men jeg har nå satt meg et mål om at et visst kalorimål skal være nådd før klokka åtte om kvelden. Om jeg når det, har jeg hele kvelden til å slappe av og lese og se film eller hva jeg nå måtte ønske.

Juni var også den måneden jeg skrek FUCKIT ganske høyt inni meg, og bestemte meg for å gjøre det beste ut av situasjonen. Hvorfor deppe og stresse når man kan se ting fra et annet perspektiv? Etter det, ble alt så meget meget bedre. Tro meg. Jeg anbefaler det på det sterkeste. Nav får ikke lov å definere livskvaliteten min lenger.

En av de tingene jeg er veldig fornøyd med denne måneden, er at jeg endelig kom så langt at jeg fikk fylt kassene mine med jord og har plantet både urter og frø i dem. Fem av seks kasser er nå i aksjon, og den siste sådde jeg på nytt i i dag. Veldig rart, men i den spiret ikke et eneste frø! Men nå har jeg altså jordbær, sitronmelisse, lavendel, oregano, rosmarin, peppermynte, basilikum, gressløk, ringblomst, agurk, squash og gresskar voksende der ute, i tillegg til revebjelle og solhatt som jeg sådde i dag. Bedre sent enn aldri?

Og jeg er ganske nøgd med å ha tatt med meg huldreungen min og reist på tur. Det er litt ekstra tiltak når man er alene og må kjøre langt, men det var verdt det. Absolutt.

Ellers har jeg satt meg et nytt fokus denne måneden. Det fortjener egentlig et eget blogginnlegg, men sånn kort fortalt handler det om å fokusere på skjønnhet. Ikke nødvendigvis egen skjønnhet i form av sminke og stæsj, men å rett og slett ha det fint her. Jeg blir mer og mer oppmerksom på energien i omgivelsene og hvordan de påvirker meg. Om det er rotete eller møkkete, så kludrer alt seg til, og jeg får ikke gjort det jeg skal eller slappet av eller noe som helst. Da lider egenomsorgen også. Og kreativiteten. Det er viktig at energien flyter riktig, så derfor begynte jeg på yttergangen denne måneden. Fikk rydda opp skikkelig der, vaska gulv og trapp, og satt opp noen batteridrevne lys og en vase med noe grønt i til å ønske meg og besøkende velkommen. Dessuten har jeg begynt å kjøpe roser til å ha i stua hver uke, det også løfter stemningen og energien ganske mye høyere!

 

De mest leste innleggene i juni:

Enkel oppskrift på hjemmelaget deodorant (diy)

Kampen mot fattigdommen

Enkel oppskrift på hjemmelaget badesalt (diy)

Lykkelig på Navs minsteytelse?

Om å leve et vilt liv

 

Og dermed er også målene for juli satt: Jeg må bevege meg mer, og jeg vil på flere turer med huldreungen min. Det neste på planen er faktisk allerede i morgen, når vi pakker bilen og kjører i retning av Kristiansand. Der nede venter en liten leilighet på oss, og så blir det dyreparkbesøk. Jeg tar også med teltet vårt, sånn i tilfelle det blide Sørland er så fantastisk i sommervarmen at vi ikke gidder å dra tilbake igjen når vi må sjekke ut av leiligheten. For hey – jeg har fri, hun har fri, og pappaen skal ikke ha henne igjen før neste uke. Så hvorfor ikke? Vi får se.

Egenomsorg skal også utforskes litt mer, både hud, hår, yoga, meditasjon og kosthold. Mat begynner nemlig å bli blergh nå i sommervarmen, og jeg kjenner at kroppen min trenger noe annet enn stekt og kokt og grilla mat. Nå trenger den frisk, levende mat i form av smoothier og salater og rå frukt, så ubearbeidet som mulig. Jeg tar gjerne i mot gode oppskrifter om du har noe tilgjengelig!

 

Følg meg på Facebook, Instagram og Bloglovin' så blir jeg glad! 🙂

 

  1. Jeg kan skrive under på det du skriver her.

    Har det best når det er ryddig og rent rundt meg. Jeg føler meg velstelt og har helt undertøy. Friske blomster, enten grønne eller avskårne og en tur i ny og ne.

    Jeg sier bare derfor: AMEN!